Termočlánky

09.11.2023

Na toto setkání jsem se dlouho připravovala. Před dvěma lety jsem byla na takové dílně Zdeňka Poláka. Moc se mi to líbilo a chtěla jsem dílnu dopřát i svým účastníkům v RC Chrudim. 

Ale nedařilo se mi sehnat vhodný drát (respektive drát vhodného průřezu) a už vůbec se mi nedařilo dva drátky spojit. Mechanické spojení nefungovalo. Klasické svařování selhalo (drátky se úplně roztavily). Pájení nepřicházelo v úvahu, neboť bychom spoj nemohli vystavit vyšším teplotám. Zbývalo svařování pomocí transformátoru navržené Zdeňkem Polákem. Nakonec mi Zdeněk celou aparaturu vypůjčil a my jsme toho v centru využili.

Zkusili jsme, jak funguje termočlánek vytvořený z Fe-Cu, poté z Cu-Konstantan a nakonec Fe-Konstantan. Zkusili jsme si zapojení našich drátkových článků do série a poté i Peltierův článek. Pomocí svíčky a ledu se nám podařilo vytvořit potřebné napětí a rozpohybovali jsme motorek a lehce rozsvítili žárovku. 

Celé setkání jsme pojali jako laboratorní práci a moc jsme si to užili.

© Elixír do škol, z. ú. | Olbrachtova 1929/62 | 140 00 Praha 4
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky